FUCKING AWESOME WEEK.

2012-05-01 @ 12:11:41♥
Har inte bloggat pågund av att jag åkte till Polen i onsdags med konfan. Det har varit en lång resa och vi har suttit i över 50 timmar i en buss sammanlagt. Men det var de lätt värt alltså.
Vi åkte genom sverige till Hellsingborg och tog färjan över till Danmark och därifrån färjan över till Tyskland. Vi åkte till Wittenberg och stannade där på hotell över natten. Det var runt 25° när vi kom dit, vi var inne i Luthers kyrka och åt glass i den mysiga staden. Klockan 8 nästa morgon så bar det av till Polen, Krakow. Där var det ännu varmare så shortsen fick åka på. När vi hade chekat in på hotellet så skyndade vi oss till köpcentret och shoppade lite, inte för vi hade så mycket tid till det men fick ändå med mig lite kläder. Påkvällen åt vi 3 rätters middag osvosv.
Tidigt på lördags morgonen åkte vi till Auschwitz (föredetta konsentrations läger), det var riktigt obehagligt att gå där. Att gå in genom grinden där det står " Arbete ger frihet".. Vi fick iallafall en svensk guide vilken var helt toppen. Att gå där inne och se allting och höra vad som hade hänt var spännande och man blev väldigt rörd av det. Speciellt när vi kom i rummet med det hår som dom hade sparat eftersom alla fångar fick håret avklipt och när man såg bilder på barn som blev fångar och alla barnskor. Men framför allt vid minnesplatsen, tårarna tog inte slut. Inne i gaskammaren så såg man rivmärken på väggarna och det var kallt därinne och mycket trångt. Efter Auschwitz så åkte vi vidare till Birkenau (det andra konsentrationslägret i Polen). Birkenau var 30 gånger större än Auschwitz och där fanns det inte så många barraker kvar. Det var ungefär 30° och det fanns ingen skugga att svakla sig i, jag hade på mig svarta jeans, fy vad det var jobbigt. I Birkenau så fick vi se ytterligare 2 gaskammare med dom var sprängda som nästan alla andra barraker. I vakt tonet vid ingången så såg man hur oändligt stort det var/är.
När vi kom tillbaka till hotellet så duschade jag och fixade mig sedan drog jag och tjejerna ut på stan.
Somsagt, dom här dagarna har varit helt sjukt himla bra, ville inte åka hem till kalla Sverige igen. Kom hem igår och då var det ju valborg, men skriver om det senare.
Lägger upp mera bilder imorgon!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0